Zabawy z muzyką dla dzieci – muzyka dla przedszkolaka

W tym tygodniu zostajemy w temacie zabaw 🙂  Gosza, która prowadzi bloga SingingMummy, napisała dla Ciebie post na temat zabaw z muzyką. Dawno, dawno temu też sama pisałam post na temat wpływu muzyki na rozwój dziecka, ale dotyczył on bardziej niemowlaków. Teraz to konkretne pomysły na zabawy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Dodatkowo mnóstwo fachowych informacji znajdziesz na blogu Gosi, ponieważ jest ona absolwentką wokalistyki jazzowej i edukacji muzycznej. I też w temacie muzycznym prowadzi swojego bloga – śpiewające macierzyństwo 🙂

Zabawy, które przygotowała Gosza możecie wykorzystać w domu, na wycieczce czy na pikniku. Bawić się muzyką można wszędzie! Do niektórych zabaw będzie potrzebny instrument melodyczny – np. dzwonki chromatyczne, ale jeżeli takiego nie macie w domu… to nie martwcie się, pobawicie się i bez nich. To co? Do dzieła! Zabawa czas start!

1.Zabawa z piłkami

(do tej zabawy potrzebny jest instrument melodyczny typy dzwonki chromatyczne bądź pianino ).

Dziecko chodzi po pokoju trzymając w rękach piłkę. Gdy usłyszy wysoki dźwięk zagrany przez rodzica na instrumencie, dziecko zatrzymuje się i unosi piłkę w górę jak najwyżej; gdy usłyszy dźwięk w średnim rejestrze, zatrzymuje go w okolicy brzuszka; a gdy zabrzmi dźwięk niski, opiera piłkę o podłogę i równocześnie przykuca. Jeżeli nie macie instrumentu, możecie zaśpiewać te trzy dźwięki (wysoki, średni i niski ).

2.Wyrażanie muzyki ruchem

Dziecko reaguje na słowa forte (głośno) i piano (cicho) wypowiadane przez rodzica – dziecko chodzi głośno lub cicho. Dziecko powtarza to samo, gdy rodzic zamiast słów akompaniuje do ruchu na bębenku bądź klaszcząc, zmieniając dynamikę.

3.Klaskanie na wywołaną cyfrę

Dziecko maszeruje po kole. Na sygnał słowny rodzica ,,cztery ‘’ – dziecko klaszcze cztery razy w ręce nie zatrzymując się. Rodzic stosuje wymiennie hasła: ,,dwa”, „trzy” , ,,cztery” .

4.Skojarzenia z muzyką

Rodzic improwizuje melodię na instrumencie, a jeżeli nie potrafi, to włącza muzykę ilustracyjną (np. filmową) . Dziecko słucha muzyki i maluje na kartce swoje wyobrażenia.

5.Samoloty

Dziecko siedzi przykucając. Wyprostowane ręce odsunięte w bok opierają czubkami palców o podłogę. Wraz z rozpoczęciem akompaniamentu wolnego (rodzic może grać na bębenku ) dziecko unosi wyprostowane ręce na wysokość ramion, wolno wstaje i rozpoczyna się ,,lot” . Rodzic gra najpierw wolno, a potem coraz szybciej, żeby później znowu zwolnić tempo. Dziecko krąży po pokoju, a gdy usłyszy, że muzyka staje się wolniejsza, wraca na miejsce, krąży dookoła  (jakby lądowało ) i przykuca tak, jak na początku zabawy.

6.Rytmiczanka

Rodzic rytmicznie wypowiada tekst wyliczanki. Recytacja odbywa się bardzo cicho, stopniowo dynamika narasta, aż do głośnego zakończenia. Równocześnie z recytowanym tekstem rodzic wykonuje gesty odpowiadające zastosowanej dynamice. Przy cichej trzyma dłonie złączone, przy głośniejszej stopniowo odsuwa je od siebie, przy głośnej wyciąga ręce szeroko w bok. Dziecko dokładnie naśladuje ruchy rodzica. Tekst można powtórzyć w odwrotny sposób – zaczyna się głośno i stopniowo wycisza się do szeptu, również ruchy rąk realizowane są w odwrotnej kolejności niż poprzednio.

ELE MELE DUDKI,
LECĄ UFOLUDKI,
POŁAMAŁY DWIE RAKIETY,
NAPISAŁY DO GAZETY :
– UNO DUE TRES,
KWARTA KWINTA PIES.

7. Improwizacja

Rodzic klaszcze wymyślony przez siebie rytm, a dziecko powtarza je niczym echo rytmiczne. Później rodzic może również zaimprowizować melodie śpiewając ją, a dziecko powtarza. Można także zamienić kolejność i to dziecko będzie pierwsze improwizowało, a rodzic będzie powtarzającym rytm i melodię.

Bibliografia:

1.Natalia Usenko, Danuta Wawiłow – Stare i nowe wyliczanki, Poznań.

2.Beatrix Podolska – Rytmika dla dzieci – impuls, Kraków 2014.

3. Urszula Smoczyńska – Kalendarz muzyczny w przedszkolu, Wydawnictwo Pani Twardowska, Warszawa.

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.