Jak przygotować się do ciąży?

Blackbird (2)

Przygotowywałaś swoje ciało do ciąży? Czy po prostu stało się i w brzuchu pojawiła się malutka niespodzianka? A może właśnie zaczynasz myśleć o zostaniu mamą? Jeśli starasz się o malucha i czekasz na upragnione dwie kreski na teście ciążowym, warto się do tego okresu przygotować. Jak wcześnie zacząć i na co zwrócić uwagę?

Czy jest to Wasze pierwsze, drugie czy piąte dziecko, warto przygotować swój organizm, by była ona najzdrowsza, jak to możliwe. Zdrowie i kondycja przyszłych rodziców mają ogromny wpływ na  zapłodnienie i rozwój płodu. Przygotowanie do ciąży warto zacząć pół roku, a najlepiej rok przed planowanym terminem poczęcia.

Jak przygotować się do ciąży?

Ze względu na to, że jestem z wykształcenia i zamiłowania promotorką zdrowia, chyba mogę pominąć odpowiedź na pytanie, czy sama przygotowałam się do ciąży 🙂 . Zaczęłam zdrowo się odżywiać. Nie żebym wcześniej jadła jakoś bardzo niezdrowo, ale zdarzały się fast-foody, słodycze. W okresie przygotowywania do ciąży, starałam się takie jedzenie ograniczyć do minimum. Zwiększyłam ilość owoców, warzyw, zrezygnowałam ze słodyczy i produktów wysokoprzetworzonych. Nadal regularnie ćwiczyłam – początkowo aerobik, a później zdecydowałam się na pilates. Zaczęłam zażywać kwas foliowy i zrobiłam sobie profilaktyczne badania (morfologię, badanie moczu, USG jamy brzusznej itp.), tak żeby mieć pewność, że nie dzieje się nic niepokojącego. Dla mnie takie badania są bardzo ważne. Pracując w promocji zdrowia, stale obracam się wśród nie zawsze pozytywnych statystyk dotyczących zachorowań i umieralności np. z powodu nowotworów. Nie wiem czy zdajesz sobie z tego sprawę, ale większość nowotworów można skutecznie wyleczyć, wystarczy wykryć je we wczesnym stadium. A rak szyjki macicy…gdyby każda kobieta wykonywała regularnie cytologię, można by uniknąć wszystkich zgonów z powodu tego nowotworu.

Odżywianie przed ciążą – jedz zdrowo

Zwróć uwagę na swoją dietę. Nie musisz stosować specjalnych diet, ale zdrowo się odżywiać. Dieta powinna być urozmaicona, bogata w błonnik, świeże warzywa, owoce, kwasy omega-3. Jedz częściej a mniejsze porcje i przede wszystkim regularnie. Ważne, by Twojemu organizmowi nie zabrakło kwasu foliowego, żelaza, witamin C, E. Dodatkowo suplementuj kwas foliowy. Z kolei unikaj suplementów z witaminą A. Wiele prac naukowych dowodzi, że suplementacja kwasu foliowego zmniejsza ryzyko wad cewy nerwowej. Natomiast podwyższone stężenie witaminy A może być związane z samoistnymi poronieniami i wrodzonymi zaburzeniami rozwoju u płodu. Zdrowe odżywianie jest bardzo ważne już w okresie przedkoncepcyjnym, ponieważ prawidłowy rozwój płodu zależy nie tylko od odżywiania w tym wyjątkowym okresie, ale też w czasie przygotowań.

dieta przed ciążą

Zacznij zażywać kwas foliowy

Codziennie zażywaj kwas foliowy – 0,4 mg. Jego niedobór jest przyczyną wad wrodzonych cewy nerwowej, dlatego jego zażywanie jest szczególnie ważne przed ciążą i w jej pierwszych tygodniach. Jakie produkty są naturalnym źródłem kwasu foliowego? Np. sałata, kapusta, kalafior, brokuły, brukselka, pomidory, żółtko jaj, awokado, banany.

Zrób badania 

Zacznij od wizyty u ginekologa. Lekarz przeprowadzi wywiad w kierunku istniejących i przebytych chorób. Dlaczego jest to ważne? Bo niektóre choroby mogą zaburzyć prawidłowy rozwój płodu i będziesz musiała być pod opieką specjalisty. Jakie to choroby? Na przykład cukrzyca, która należy do najczęściej spotykanych chorób metabolicznych – dzięki utrzymywaniu odpowiednich poziomów glukozy we krwi, zmniejsza się ryzyko wystąpienia powikłań. Bardzo ważne są też choroby tarczycy i nadciśnienie tętnicze.

Ginekolog wykona badanie cytologiczne, badanie piersi. Ważne, żebyś poinformowała go o swoich planach. Wtedy powinien zlecić Ci potrzebne badania. Może zasugeruje jakieś szczepienia i z pewnością poinformuje z czego warto zrezygnować w tym okresie. Jakie badania wykonać przed ciążą?

  • morfologię,
  • badanie ogólne moczu,
  • stężenie żelaza,
  • hormony tarczycy,
  • cytologię,
  • USG jamy brzusznej i piersi,
  • krzywą cukrowa,
  • próby wątrobowe,
  • badanie piersi,
  • WR,
  • przeciwciała HIV,
  • grupę krwi,
  • przeciwciała toksoplazmozy,
  • przeciwciała cytomegalii,
  • przeciwciała różyczki.

Pamiętaj o wizycie u dentysty

Zadbaj o swoje zęby i wylecz wszystkie ubytki. W ciąży wzrasta ryzyko próchnicy, a choroby zębów mogą mieć wpływ na zdrowie Twojego rozwijającego się dziecka.

Chwila przerwy 🙂. Bądź na bieżąco i polub mnie na Facebooku.

Bądź aktywna fizycznie

Nie zapomnij o aktywności fizycznej – poprawa kondycji jest bardzo ważna, w perspektywie planowanego za jakiś czas porodu. Ja byłam bardzo aktywna i w ciąży też ćwiczyłam, prawie do samego końca. Myślę, że bardzo mi to pomogło być w formie podczas porodu. Nie doprowadź jednak do przetrenowania – nie jest to wskazane w okresie starania się o ciążę. Pamiętaj też o ćwiczeniach mięśni dna miednicy.

Zwróć uwagę na swoją wagę

Zarówno niedobór jak i nadmiar masy ciała ma wpływ na możliwości zajścia w ciążę. Niedowaga może być m.in. przyczyną zaburzeń czynności łożyska, a tym samym wcześniactwa. Z kolei otyłość podnosi ryzyko nadciśnienia tętniczego i może prowadzić do komplikacji w ciąży i podczas porodu. Ważna jest tu również waga przyszłego taty – naukowcy udowodnili, że Wasze dzieci, a co więcej – nawet wnuki, mogą odziedziczyć nie tylko sylwetkę, ale też choroby metaboliczne, wiążące się z otyłością.

Zrezygnuj z używek

Wyeliminuj alkohol, papierosy i inne używki. Nadmierne spożywanie alkoholu w okresie przedkoncepcyjnym i w ciąży może mieć ogromne konsekwencje dla Twojego malucha. Alkohol może być przyczyną zaburzeń miesiączkowania, cykli bezowulacyjnych. Z kolei spożywanie alkoholu we wczesnej ciąży może prowadzić do zespołu wad rozwojowych. Jednym z najpoważniejszych skutków nadużywania alkoholu w ciąży są zaburzenia rozwoju psychicznego u dziecka.

Palenie papierosów obniża płodność i jest zagrożeniem dla rozwijającego się płodu. Ekspozycja na nikotynę może przyczyniać się do wydłużenia czasu oczekiwania na ciążę, mieć wpływ na niską masę urodzeniową noworodka i nieprawidłowości łożyska. Dodatkowo nikotyna prowadzi do obkurczania naczyń krwionośnych, a tym samym skutkuje niedotlenieniem płodu. Tego jest znacznie więcej, ale nie jestem tu po to, by Cię wystraszyć, tylko zachęcić do pozytywnych zmian. Pamiętaj, że nawet najmniejsze stężenie dymu tytoniowego i ilość spożywanego alkoholu w ciąży jest dla Ciebie i dla malucha szkodliwe.

Słuchaj swojego ciała

Najlepiej, przynajmniej trzy miesiące przed planowanym poczęciem zrezygnuj z antykoncepcji hormonalnej. Dzięki temu poziomy hormonów  będą mogły się wyregulować. Korzystaj z kalendarzyka owulacyjnego, dzięki czemu będziesz wiedziała, kiedy starać się o dziecko. A co więcej, będziesz wiedziała kiedy zaszłaś w ciążę i kiedy możecie spodziewać się maluszka na świecie.

Wyluzuj 🙂

Tu mam na myśli, radzenie sobie ze stresem. Stresu nie da się pozbyć. Siłą rzeczy niektóre sytuacje będziemy przeżywały silniej niż powinnyśmy. Warto by stres był pod Twoją kontrolą. Wiele badań naukowych dowodzi, że osoby, które są aktywne fizycznie mają dobry nastrój, poczucie kontroli i są pewne siebie. Może więc to właśnie aktywność fizyczna będzie sposobem na redukcję stresu?

Zaangażuj  partnera

Zaanagażuj też partnera do przygotowań. To bardzo ważne, by razem motywować się do prowadzenia zdrowego stylu życia – odżywiania, aktywności fizycznej, unikania stresu. No i rzucenia palenia! Zarówno papierosy, jak i alkohol będą niekorzystnie wpływały na jakość nasienia. Dodatkowo Twój partner powinien unikać noszenia obcisłych spodni i przegrzewania jąder (sauna, gorące kąpiele nie są wskazane).

PS. Czy wiesz, że patrząc tylko biologicznie na problem płodności, teoretycznie każda z nas może urodzić ok. 35 dzieci? Odliczając jednak czas powrotu do płodności po ciąży, oczekiwanie na koncepcję i inne czynniki, średnia całkowita płodność życiowa kobiety to urodzenie ok. 15 dzieci.

Bibliografia:

1.Grzymisławski M., Gawęcki J. Żywienie człowieka zdrowego i chorego, PWN, Warszawa, 2010.

2.C.L. Sheridan, S.A. Radmacher, Psychologia Zdrowia, Instytut Psychologii Zdrowia,Warszawa,1998.

3.pod red.Stadnicka G. Opieka przedkoncepcyjna, Biblioteka Położnej, PZWL, Warszawa, 2009.

4.Paternal obesity initiates metabolic disturbances in two generations of mice with incomplete penetrance to the F2generation and alters the transcriptional profile of testis and sperm microRNA conttent – http://www.fasebj.org/content/27/10/4226


Zapisz się na Newsletter

Dołącz do moich subskrybentów. Pierwsza dowiesz się o wszystkich wpisach, konkursach i prezentach. Będziesz zawsze na bieżąco!



Komentarze:

  • Bardzo fajny artykuł i świetny blog 🙂
    Ja niestety ani do jednej, ani do drugiej ciąży się nie przygotowałam jakoś specjalnie i teraz tego żałuję, bo przez to i w jednej, i w drugiej potwornie przytyłam i zmagałam się z problemami natury gastrycznej, a także z anemią i niedoborami prawie wszystkiego co możliwe. Na szczęście dzieciaki to okazy zdrowia 🙂 Przed następną ciążą, która, mam nadzieję, będzie w końcu ciążą zaplanowaną, postaram się lepiej skupić na swoim organizmie 🙂
    Pozdrawiam!

    • Cieszę się, że Ci się u mnie spodobało 🙂 Na pewno przygotowania pozytywnie na Ciebie wpłyną 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook