Jak zrobić chmurę, deszcz i tęczę w domu? Eksperymenty z przedszkolakiem

Dawno nie było eksperymentu 🙂 A z przedszkolakiem, pomysłów nie brakuje. Dzieci dużo pytają, więc możemy tą ciekawość zaspokoić właśnie dodatkowo fajną zabawą. U nas było tak po wizycie w kinie. Na wycieczce do Białegostoku pogoda nie za bardzo dopisywała, więc postanowiliśmy wybrać się do kina. Padło na Angry Birds 2. Jest tam jedna scena, którą postanowiłam wykorzystać do nauki.

Scena wygląda tak, że 3 ptaszki gonią jajka, które zostały porwane przez morze. W końcu jajka lądują na chmurze. Ale właśnie – czy jajka utrzymałyby się na prawdziwej chmurze? Zadałam takie pytanie Dziubdziakowi, dla którego w tamtym momencie było oczywiste, że tak. To zainspirowało mnie do wytłumaczeniu mu, czym właściwie są chmury i jak powstają, a jak przyjechaliśmy do domu, zabrałam się do eksperymentu.

Chmura w domu

W końcu teoria to jedno, ale zobaczyć na własne oczy jak powstaje chmura to coś innego 🙂

Przygotowanie eksperymentu zajmie tylko chwilę bo potrzebujesz:

  • słoik z nakrętką
  • wodę (wrzątek i lód)
  • zapałki

My robiliśmy go kilka razy, nawet sama się wciągnęłam 🙂 Tylko tak, jak w wiele eksperymetów dodatkowo angażowałam Dziubdziaka, tak tutaj, mamy wrzącą wodę i zapałki więc musimy uważać, by dziecko oglądało go z odpowiedniej odległości.

Jak to działa?

Wlej wrzątek do słoika (ok. połowę wysokości). Na nakrętce połóż lód i połóż nakrętkę na górze słoika (lód zostaje na górze). Tłumaczymy jak powstaje deszcz, następnie odkrywamy pokrywkę, wrzucamy zapaloną zapałkę i zakrywamy z powrotem słoik. W środku zbiera się chmura, którą po chwili wypuszczamy ze słoika.

Podczas eksperymentu opowiadamy dziecku, jak powstaje chmura i z czego się składa. Chmury zbudowane są z kropelek wody. Parująca woda unosi się, ochładza i zmienia w malutkie kropelki, które tworzą chmury. Kiedy oglądamy je na niebie są puszyste, a to po prostu duża ilość skroplonej wody.

Film pokazujący ten eksperyment znajdziesz tutaj.

Deszcz

Deszcz w domu? To kolejna okazja do nauki, tym razem o zjawisku atmosferycznym, jakim jest deszcz.

Co potrzebujesz?

  • słoik lub szklankę z wodą
  • lód
  • nakrętkę lub talerzyk

Jak to działa?

Na szklankę/słoik nałóż talerz/nakrętkę z kostkami lodu – teraz zobaczcie, co stanie się na ściankach szklanki. Mamy prawdziwy deszcz w domu. Możecie omówić to przy wcześniejszym eksperymencie z chmurą, ponieważ początek jest wspólny. Dzięki ciepłej wodzie para wodna unosi się do góry, im wyżej tym chłodniej, więc przy kontakcie ze spadkiem temperatury (u nas lodem) przechodzi ze stanu gazowego w ciekły.

Robimy tęczę

Potrzebujesz:

  • pół szklanki wody
  • biała kartka papieru
  • słoneczna pogoda

Jak to działa?

Połóż kartkę w słońcu – szklankę przytrzymaj nad kartką, tak żeby znajdowała się bezpośrednio w słońcu. Zobaczycie tęczę. Dlaczego? Światło nie jest przezroczyste, tylko składa się z wielu barw – gdy światło napotka na drodze szklankę wody rozdzielimy ją na różnokolorowe wiązki, dzięki czemu na papierze zobaczymy tęczę. Tęczę zobaczycie też w bańkach mydlanych w słoneczny dzień.

To doświadczenie możecie połączyć z wytłumaczeniem dziecku, jak powstaje tęcza na niebie i tęczową pracą plastyczną.

Jeśli uważasz ten post za wartościowy, udostępnij go dalej 🙂 <3 

Lubisz mnie na Facebooku? 🙂 <3

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.