Chcesz, żeby Twoje dziecko lubiło sprzątać? Wykorzystaj odpowiedni moment w jego rozwoju, a się to uda! Jak? Zaraz Ci to zdradzę 🙂
Wszystko przez okresy sensytywne, które występują u wszystkich istot żywych. Co oznacza okres sensytywny? Jeśli to czas, kiedy nasz organizm jest szczególnie wrażliwy na bodźce dla rozwoju określonej funkcji – nazywa się to okresem szczególnej wrażliwości. Okresy te, są związane z rozwojem i występują tylko raz w życiu.
Oczywiście u ludzi nie jest tak, że jeśli nie wykorzystamy tego czasu to wykonanie danej czynności już nie będzie możliwe – dzięki sile woli możemy to kontrolować, ale będzie wymagało większej pracy, a osiągniecie tak dobrego wyniku będzie niezwykle trudne a czasem nawet niemożliwe. Przykładowo, okres sensytywny dla nauki mowy występuje u dzieci w wieku 1-4 lata. W tym czasie dziecko może nauczyć się języka ojczystego lub kilku języków bez wysiłku. Jeśli ten moment nie zostanie wykorzystany nauka już będzie wymagała większego wysiłku, odpowiednich metod i powtarzania. Dziecko nie opanuje też już innego języka w stopniu doskonałym.
A co z tym sprzątaniem?
Okres sensytywny dla porządku występuje najintenstywniej miedzy 1 a 3 rokiem życia. Dwulatek ma instynktowne poczucie porządku – przez nikogo nie uczone wie, że każda rzecz powinna mieć swoje miejsce. Pokazując, że odkładamy przedmioty zawsze w to samo miejsce, dajemy mu wzór do naśladowania. Dziecko w tym wieku bardzo szybko zrozumie i zacznie samo chować zabawki, ubranka, buty na swoje miejsce. Co więcej, będzie mu to sprawiało przyjemność. Żeby mu pomóc w tej nauce wykorzystaj zabawę – wiele razy odkładajcie rzeczy w to samo miejsce.
Jeśli jednak dziecko będzie otaczał bałagan już w tym wieku możemy nauczyć go nieporządku. Dzieci naśladują dorosłych – jeśli więc będą widziały, że rzeczy są porzucane w różnych miejscach będą ich naśladować. Tym samym również staną się bałaganiarzami.
Porządek to nawyk
Porządek i nieporządek to dobry lub zły nawyk – jeśli w odpowiednim momencie dziecko nie zostanie pokierowane w danym kierunku, nie rozbudzimy w nim naturalnej skłonności do porządku, z jaką się rodzi.
Żeby porządek stał się nawykiem, dziecko musi mieć nie tylko wzór do naśladowania, ale też okazję do sprzątania w wieku 2-4 lat. Warto przygotować pudełko/szufladę, w którym maluch będzie trzymał swoje rzeczy.
Rytm dnia
Dodatkowo dzieci lubią i potrzebują uporządkowania w codziennym życiu. Zresztą rytm dnia i rutyna są podkreślane już w wielu pozycjach od samego urodzenia dziecka. Warto więc nie tylko dbać o porządek rzeczy materialnych, ale też stałe pory posiłków, pory spania, spacerów itp.
Jesteś zaskoczona? Ja byłam bardzo – i cieszę się, że mogę teraz tą wiedzę wykorzystać póki jest na to odpowiedni czas.
PS. Post napisałam w oparciu o książkę „Wychowywać dziś” Fernando Corominas – jeśli jesteś zainteresowana większą ilością informacji na temat okresów sensytywnych to jak najbardziej polecam. Jest bardzo ciekawa.
Podobał Ci się ten artykuł? Polub nas na Facebooku 🙂