Niemowlak w domu to i powrót do zabaw dla najmłodszych. Nasz drugi maluch ma właśnie 8 tygodni – uśmiecha się i reaguje na naszą obecność. Postanowiłam więc wypróbować w domu tzw. gordonki. Na takie zajęcia chodziłam z Dziubdziakiem i jeszcze coś w głowie zostało 🙂 Dodatkowo przy pierwszej edycji Akademii Zabaw poprosiłam Goszę z bloga Singing Mummy o przygotowanie scenariusza takich zajęć, by można było je przeprowadzić w domu. I trzema takimi zabawami i założeniami takich zajęć chciałabym się z Tobą podzielić.
Często słyszymy pojęcie Gordonki, bądź zajęcia prowadzone metodą Gordona.
A kim był w ogóle Gordon?
Profesor Edwin Elias Gordon był muzykiem jazzowym, badaczem, nauczycielem muzyki i wykładowcą. Profesor Gordon wniósł duży wkład w badania umiejętności muzycznych, audiacji, teorii uczenia się muzyki, wzorców tonalnych i rytmicznych a także rozwoju muzykalności u niemowląt i małych dzieci.
Najważniejsze cechy zajęć gordonowskich
• Muzyka prezentowana jest w formie śpiewanek oraz rytmiczanek.
• Śpiewankom i rytmiczankom towarzyszy ciągły, improwizowany ruch.
• Proces uczenia się muzyki jest podobny do nauki mowy zatem najpierw słuchamy – mówimy – czytamy – piszemy.
• Audiacja (słyszenie i rozumienie muzyki bez fizycznej jej obecności ) jest tym czym myślenie dla mowy. Prowadzi do rozumienia muzyki (Przykład – kiedy ,,chodzi nam po głowie” jakaś piosenka )
• Najlepiej zacząć umuzykalniać dziecko 9 miesięcy przed jego narodzinami,
• Do 2 roku życia śpiewamy piosenki bez użycia słów lub z ich minimalną ilością, zazwyczaj na neutralnych sylabach (,,ma ma, pa pa, ba ba” ).
• Na zajęciach nie ma podkładów, puszczonej muzyki, instrumentów harmonicznych (pianino, gitara).
Propozycja zabaw w duchu gordonowskim do przeprowadzenia w domu
Czerwone jabłuszko
Jeżeli jesteś mamą niemowlaka, to weź dziecko na ręce bądź połóż na kolanach. Ze starszym dzieckiem usiądźcie naprzeciw siebie. Przygotuj 4 chustki (po dwie dla każdego z Was). Zaśpiewaj melodię piosenki ,,Czerwone jabłuszko” kołysząc się na boki, pamiętaj o ciągłym ruchu i wysoko uniesionych rękach.
Przy drugim powtórzeniu zaśpiewaj melodie na sylabach neutralnych (,,pam pa ram pam”) patrząc na dziecko i uśmiechając się.
Przy trzecim powtórzeniu weź chustki do rąk i cały czas kołysz się na boki.
Później zaimprowizuj swoją melodię. Możesz również podrzucić chustki do góry (śpiewając dźwięk dominanty – mi), a gdy chustka opadnie zaśpiewać dźwięk toniczny (la). Świetną zabawą z wykorzystaniem chustek jest również ich dmuchane, co ponadto przygotowuje dzieci do pracy ze świadomym oddechem przy śpiewaniu.
Harry Potter
Zaśpiewaj główny motyw melodyjny z filmów o Harrym Potterze. (https://www.youtube.com/watch?v=Htaj3o3JD8I )
Młodsze dziecko kołysz w pozycji ,,samolotu” – jedną ręką złap je pod paszkami, drugą za brzuszek i kołysz dziecko do przodu i do tyłu, w górę i w dół stale śpiewając. Ze starszym dzieckiem zatańcz kołysząc się w bok, wystawiając ręce w bok, tak jakbyście latali samolotami.
Tonalność tego utworu mieści w sobie kilka tonalności, przez co bardzo rozwija muzykalność u dzieci).
Kołysanka
Zaśpiewaj kołysankę ,,Na Wojtusia z popielnika” bądź ,,Był sobie król”. Jeżeli posiadasz pacynki w domu to zaanimuj je tak, jakby to one śpiewały. Później połóżcie się na plecach (niemowlę przytul do siebie, starsze dziecko zachęć aby wykonywało to co Ty). Leżąc na plecach, ugnij kolana i unoś je nad ziemię. Ręce połóż na kolanach i bujając się w przód i w tył śpiewaj melodię utworu na neutralnej sylabie. Później możesz zmienić pozycję i zaproponować starszemu dziecku, że będziesz je bujała na swoich plecach. Wtedy wykonaj klęk podparty i z asekuracją pomóż dziecku ,,wejść Tobie na plecy” ☺ Śpiewaj i kołysz się. ( Ta zabawa świetnie wycisza dziecko i przygotowuje do snu ).
Pobierz ebook
W temacie Gordonek możesz też pobrać pełny ebook z pomysłami na zabawy. W środku znajdziesz 10 pomysłów na zabawy muzyczne i założenia zajęć gordonowskich by na co dzień móc wykorzystywać je w zabawie. Ebook powstał w ramach kursu Akademia Zabaw i został stworzony przez specjalistkę w tej dziedzinie – Mgr Małgorzata Tutko – wokalistka, nauczyciel muzyki, song-writerka. Obecnie tworzy dwa projekty muzyczne, ,,Re-Karpaty” w którym wykonuje utwory ludowe w aranżacjach jazzowych oraz tworzy projekt muzyczny ,,gosza” z autorskimi utworami. Współpracuje jako wokalistka z zespołem ,,Filary Jazz Big Band”. Absolwentka studiów muzycznych II stopnia. Skończyła również Kurs Gordonowski II stopnia . Na co dzień pracuje jako nauczyciel śpiewu oraz prowadzi zajęcia umuzykalniające dla najmłodszych.
Zdjęcie główne powstało w ramach sesji zdjęciowej dla firmy Kinder Hop. swoją drogą kokon sprawdza się nam super, bo właśnie taki z nami został 🙂