Chustonoszenie – jak przyzwyczaić dziecko do chusty?

Dziś temat typowo chustowy 🙂 Na konsultacji zawsze podkreślam, że czasem trzeba nieco więcej cierpliwości, zanim dziecko przyzwyczai się do noszenia lub czasu wiązania. W większości przypadków rady te są niekoniecznie, ale od czasu do czasu pojawiają się pytania właśnie o to, jak przyzwyczaić dziecko do chusty, dlatego postanowiłam stworzyć listę takich rzeczy, które warto zrobić 🙂

Dziecko musi nauczyć się chodzić w chuście, tak jak rodzic wiązania czy łyżwiarz jazdy na łyżwach, bo dziecko nie wie co to i czy to aby na pewno fajne i my mu to dopiero pokażemy 🙂

  1. Ogromną rolę odgrywa tutaj prawidłowa pielęgnacja – podnoszenie, noszenie. Unikanie pionizacji. I to nie tylko w kontekście chusty, ale ogólnego rozwoju dziecka. Przewijanie, kąpiel, noszenie, podnoszenie warto robić wg instrukcji pielęgnacji fizjoterapeuty. Przykładowe filmy znajdziesz tutaj.
  2. Zabawy z chustą – oswój dziecko z chustą poprzez włączenie jej w codzienną pielęgnację – stosuj jako kocyk (dziecko oswoi się z dotykiem chusty i jej zapachem), zrób hamak w łóżeczku lub pobaw się z dzieckiem w akuku.
  3. Wybierz odpowiedni moment – nie wiąż, gdy dziecko się denerwuje – jeśli tak jest, przerwij na chwilę i chodź wtedy ruchem przeponowym – czyli szuszamy “szszszsz” i mocno uginamy kolana robiąc wolne przysiady. Nie musimy wiązać do końca, z każdym dniem uda się więcej. Nie naciskaj i próbuj wiązać wtedy, gdy intuicja podpowiada, czyli albo, gdy dziecko jest aktywne i chce z nami spacerować, albo gdy chce się schować i zasnąć obok nas. Ważna jest systematyczność – kilka minut dziennie.
  4. Podczas wiązania nie trzymaj dziecka za plecy tylko pod pupą, by nie stymulować dziecka do wyprostu – to drobiazg, z którego często nie zdajemy sobie sprawy – możesz to skontrolować przed lustrem.
  5. Tylko spokój – wiąż na spokojnie – dziecko czuje zdenerwowanie rodzica i będzie protestowało przed czymś czego nie zna. Zdarza się, że dziecko uspokaja się przy wiązaniu, gdy mama wprawiona w wiązanie, pamięta już o wszystkich ruchach i robi to pewnie, bez wątpliwości i obaw, które zresztą są tu niepotrzebne, ale jak same wiemy bywa różnie, szczególnie, jeśli są to początki.
  6. Odruch ssania powoduje rozluźnienie mięśni, jeśli dziecko ma smoczek można tu z niego na chwilę skorzystać, jeśli nie – możemy włożyć kciuk bokiem, by uruchomić odruch ssania.
  7. Pozwól rozglądać się w chuście, pokaż dziecku lusterko, porób śmieszne miny, wyjrzyj przez okno i opowiadaj, co się za nim znajduje. Śpiewaj lub włącz ulubioną muzykę.

Ogromne znaczenie ma też sama technika wiązania – jeśli dziecko nie jest prawidłowo zawiązane i jego pozycja odbiega od tej właściwej również będzie miało to wpływ na jego reakcję. Tu zawsze polecam kontakt z doradcą noszenia – takie spotkanie da nam pewność, że nosimy dziecko bezpiecznie, bo to w noszeniu jest najważniejsze.

Każde dziecko można przekonać do chusty. Nieważne, jakie narzędzie się wybiera – ma ono odpowiadać rodzicom i dziecku. Najważniejsze są relacje i odpowiadanie na potrzeby dziecka – to zresztą też zawsze podkreślam. Że chusta jest narzędziem, które może nas wspierać w tworzeniu bliskości, ale relacje zawsze budujemy też innymi metodami.

Noszenie w chuście ma być przyjemnością dla rodzica i dziecka. Częstym powodem rezygnacji z chusty jest weryfikacja potrzeb – jeśli chcemy nosić w chuście tylko dlatego, że np. jest taka moda, szybko się poddamy. Rodzic też musi się otworzyć.

A może coś jeszcze dopisałabyś do tej listy? Co było Twoją motywacją do rozpoczęcia przygody z chustą?

Jeśli będziesz miała pytania odnośnie chust, noszenia, napisz daga@dziubdziak.pl lub zadzwoń 784 624 433. Odpowiem na wszystkie pytania, pomogę wybrać odpowiednie rozwiązanie. Prowadzę też profil doradczy: Doradca Chustowy Dagmara Stolarczyk jeśli temat chust Cię interesuje zachęcam Cię do polubienia. Jeśli interesuje Cię temat konsultacji online czy chust, zerknij do mojego sklepu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *